Γνώμη

Μια από τις μεγαλύτερες βιομηχανίες του κόσμου είναι αναμφισβήτητα η γεωργία. Στην γεωργία απασχολούνται οι περισσότεροι άνθρωποι στον κόσμο οι οποίοι χωρίζονται σε αυτούς που απασχολούνται απευθείας σε αυτήν και οι υπόλοιποι εξαρτώνται από την παραγωγή της. Η παραγωγή, η επεξεργασία, η διανομή και το μάρκετινγκ των αγροτικών προϊόντων υπολογίζεται ότι απορροφούν το ήμισυ της εργασίας που λαμβάνει χώρα παγκοσμίως σήμερα

Η γεωργία είναι η μόνη οικονομική δραστηριότητα η οποία μπορεί να δημιουργεί οφέλη στους φτωχούς. Ο τομέας της διατροφής είναι ο πιο σημαντικός για τον άνθρωπο διότι η τροφή είναι αυτό που κρατάει στη ζωή τον άνθρωπο. Τα υπόλοιπα είναι πολυτέλεια.

Ο τομέας της γεωργίας και των τροφίμων για την Ελλάδα είναι από τις πιο σημαντικές οικονομικές δραστηριότητες για την οικονομίας μας. Αποτελούν κεντρικοί τομείς ανάπτυξης της Ελλάδας και για το μέλλον. Στην γεωργία απασχολούνται σχεδόν 500.000 άτομα

Για το πώς μπορεί να αναπτυχθούν περαιτέρω οι τομείς της γεωργίας και τροφίμων στην Ελλάδα είναι θέμα που θα πρέπει να απασχολήσει όλους τους εμπλεκόμενους.

Αυτό που πρέπει όμως να αντιληφθούμε  είναι πως λειτουργεί  ολόκληρο το σύστημα της διατροφής από τον αγρότη μέχρι τον τελικό καταναλωτή στο παγκόσμιο περιβάλλον. Πρέπει να κατανοήσουμε τις δυνάμεις και τις σχέσεις που υπάρχουν στην διατροφική αλυσίδα οι οποίες χαρακτηρίζονται από έντονη πολυπλοκότητα. Αρκεί να σκεφτούμε ότι εμπλέκονται εταιρίες παρασκευής φυτοφαρμάκων, λιπασμάτων και βιοτεχνολογίας για να καταλάβουμε την πολυπλοκότητα της αλυσίδας.

Αν σκεφτούμε σε βάθος την διατροφική αλυσίδα θα καταλάβουμε πως έχει την μορφή μια κλεψύδρας. Στην κορυφή της είναι οι εκατομμύρια αγρότες και στην βάση της  οι καταναλωτές. Στην μέση της  κλεψύδρας είναι η πολυπλοκότητα της. Εκεί συνυπάρχουν οι πολυεθνικές εταιρίες  φυτοφαρμάκων, οι εταιρίες μεταποίησης και το λιανεμπόριο.

Υπάρχουν λύσεις για να αναπτυχθεί η γεωργία. Αρκεί να υπάρχει κίνητρο για όλους. Πχ οι παραγωγοί λαμβάνουν μεγαλύτερο ποσοστό επί της λιανικής τιμής σε τοπικές αγορές αν οι αγρότες συμμετέχουν ή αναπτύσσουν  τοπικές αλυσίδες εφοδιασμού (Direct Marketing Supply Chains).

Η μορφή της αλυσίδας επηρεάζει άμεσα και την ελληνική γεωργία. Αν επιθυμούμε να γίνει η ελληνική γεωργία περισσότερο εξωστρεφής θα πρέπει να κατανοήσουμε την διατροφική αλυσίδα, να προσαρμοστούμε ανάλογα και να εκμεταλλευτούμε τα πλεονεκτήματα μας.